12 könyv, amelyek nélkül nem az lennék, aki vagyok

Gyerekkoromtól kezdve viszonylag sokat olvastam, de néhány könyvvel egészen máshogy bántam, mint a többivel: újra és újra a kezembe vettem és elolvastam. Tucatnyiszor vagy még többször is. Néha közvetlenül azután, hogy befejeztem. Gyakran pedig csak a kedvenc részeimet olvastam végig bennük. 

1. Pál utcai fiúk - A nővérem adta a kezembe. Egy régi, háború előtti kiadás volt meg. Ez volt az első könyv. Banális, ugye? Amúgy kevés kiábrándítóbb dolog van, mint e könyv lezárása. Talán csak ahhoz fogható, mikor először jártam, kamaszkoromban, a Pál utcában.

2. Egri csillagok - Ha a nagymamámnál voltam, a Gárdonyi díszkiadás megfelelő kötetét biztosan elolvastam. Olyan sokat forgattam, hogy idővel kaptam tőle egy újabb kiadást is, hogy ne tegyem tönkre a díszkiadást. Ennek köszönhetően jöttem rá (hiszen lényegében kívülről ismertem a szöveget), olyan 9-10 évesen, hogy a későbbi kiadásokból sok mondatot töröltek. Később tudtam csak meg ennek okát Szörényi Lászlótól. Később egyébként próbáltam mást is olvasni Gárdonyitól, de csak az Isten rabjait bírtam végigolvasni, s az sem lett nagy kedvenc.

3. Robinson - Már megint egy teljesen triviális választás. Ezt is nagyon-nagyon-nagyon sokszor elolvastam, sőt, emlékeim szerint próbáltam is írni egy saját változatot. John kapitány vagy valami ilyesmi volt a címe. 

4. Nagy indiánkönyv - Ezt a könyvet is újra, meg újra, meg újra elolvastam. A Vadölő és az Utolsó mohikán volt a kedvencem, A prérit már el sem bírtam olvasni, olyan szomorúnak és kietlennek találtam.

5. Én, Claudius és Claudius, az isten - A szomszédunktól kaptam, mivel lenyírtam a füvet náluk. Rongyosra olvastam mindkét kötetet. A Jézus király viszont nem jött be.

6. Aranykoporsó - Pszichoszexuális fejlődésemre alighanem ez a könyv tette a legnagyobb hatást. Máig elő-előveszem néha. Giccses? Én inkább bölcsnek, ironikusnak és érzelmesnek mondanám. De nem állítottam, hogy jó az ízlésem.

7. Tövismadarak - Ez a másik könyv, amiből rengeteget tanulhattam a férfi-nő viszonyról. Aligha meglepő, hogy nem vagyok vallásos ember.

8. S. O. S. Titanic - Ez is nagy gyerekkori kedvenc. Olyan sokszor olvastam, hogy jóformán fejből tudtam az egészet.

9. Hahagáj - Politikai könyv, mégis, valamiért biztos vagyok benne, hogy majd a gyerekemnek is fogok belőle olvasni, annyira bájos és annyira rokonszenves a mondanivalója. 

10.Három testőr - Ezt is kívülről tudtam, sőt, a folytatásait is becsülettel végigolvastam, sőt, még azt sem mondanám, hogy ne tetszettek volna.Emlékszem, amikor egy buszúton vagy egy félórát magyaráztam egy barátomnak 9 évesen, hogy a hugenottákat nagyon sajnálom.

11. Porta Nomentana - Az imént tudtam meg, hogy Kovai Lőrinc születési neve Wavrziniec Zakrarzewski. Mindig tanul az ember. Már régen nem volt a kezemben, de nem kétlem, hogy pszichoszexuális fejlődésemben ez a könyv is mérföldkő lehetett.

12. Büszkeség és balítélet - Ez az utolsó nagy szerelem. Már középiskola végén találtam rá, egy ideje angolul szoktam újraolvasni, de nemigen van olyan félév, hogy ne vegyem elő megint. Austent kifejezetten megszerettem. A Persuasion a másik kedvencem, azt is többször elolvastam. A Sense and Sensibility sem egyszer volt a kezemben, de mindig úgy éreztem valami szerkezeti hibája van a könyvnek, az Emmában pedig feszélyezett a főhősnő és Knightley kissé pedofíliába hajló viszonya.